Khao Sok dag 1 en 2

Gisterenochtend werden we met een mini-van naar de pier van het nationaal park Khao Sok gebracht. Dit is een natuurpark dat ontstaan is door een dam te bouwen en een heel gebied dat tussen de rotsen lag te laten onderlopen. Ze bouwden deze dam initieel om elektriciteit op te wekken voor het hele gebied maar op het stuwmeer ontstond een prachtig natuurpark. We kregen een poncho tegen de regen en we begrepen meteen waarom. De longtail-boot waarop we zouden varen naar de bamboehutjes op het water had namelijk geen dak. In de gietende regen vaarden we een uur naar de hutjes. Het uitzicht onderweg was prachtig. Met de boot vaarden we tussen hoge rotsen. Eenmaal aan de hutjes kregen we middagmaal en tijd om te ontspannen. We hadden een bamboehutje voor ons 2 dus dat was echt een meevaller. We namen een duik in het water dat warmer was dan de regen die uit de lucht viel! Daarna gingen we trekken in de jungle. We stapten samen met onze gids een waterval omhoog. Aan de voet van de waterval leek dat onbegonnen werk, maar de rotsen waren absoluut niet glad. Het ging eigenlijk heel vlot. Onderweg kregen we ook uitleg over dieren en planten in de jungle. Een leuke trektocht die zeker nog wat langer mocht duren! Daarna stapten we terug op de longtail-boot om dieren te bekijken. In de verte zagen we apen in de bomen slingeren. De gids maakte ook grappige geluiden om de dieren te lokken. Daarna gingen we terug naar de hutjes waar we gezellig praatten met de Nederlanders uit onze groep. Om 11 uur gingen we slapen want toen viel de generator uit. Wel speciaal om tussen de geluiden van de natuur in een hutje in slaap te vallen. Deze ochtend stonden we al vroeg op om opnieuw naar de dieren te gaan kijken. We zagen een arend, verschillende vogels (o.a. the great hornbill) en opnieuw apen. Daarna kregen we nog 2 uur tijd om te kajakken en te zwemmen, maar Jens is alleen gaan kajakken en Margot is terug in bed gekropen omdat ze al een paar dagen last had van buikpijn. Na de lunch vertrokken we naar Surat Thani. Wat een vervelende stad. Voortdurend word je aangesproken om een taxi of tuk-tuk te nemen. We hielpen wel enkele schoolkinderen met een taak voor Engels. Ze moesten aan een toerist vragen om 10 Engelse woorden uit te spreken die moeilijk zijn voor Thaise mensen. Natuurlijk moesten we ook op de foto en werden we tijdens het gesprek door 3 camera's gefilmd. We voelden ons net beroemdheden omdat ze ons aanspraken. 😉
Nu wachten we aan de pier in Surat Thani om de nachtferry naar Ko Tao te nemen. We gaan naar een paradijselijk eiland, maar natuurlijk op een goedkope manier (Jens de gierigaard) samen met voornamelijk Thaise mensen. Hopelijk zijn de bedden zacht en kunnen we goed slapen. 🤞

Het uitzicht vanaf ons hutje!