Maleisië: Bako National Park

Na een stevig ontbijt in ons hotel deze ochtend boekten we een Grab richting Bako National Park. We waren al vroeg opgestaan omdat we gelezen hadden dat je wel wat tijd verliest met je vervoer naar het park. We hebben een deel van onze bagage achtergelaten in ons hotel omdat we na Bako daar terug verblijven en het nogal lastig is om daar met veel bagage en buggy aan te komen. Eenmaal aangekomen kregen we uitleg bij de verschillende trails hier in het park. Kortom, om 11u waren we helemaal klaar om te vertrekken. We hadden in de haven al geprobeerd om een gids te vinden, maar daar moest het nogal snel gaan. We dachten dan aan het hoofdkwartier nog een gids te kunnen vinden, maar na wat getreuzel werd duidelijk dat het toch niet zou lukken met een gids erbij. Dan maar alleen op pad. Margot had heel veel schrik voor de makaken en zag het eigenlijk niet echt zitten om alleen te wandelen.

Eenmaal op pad, kreeg ze geen tijd meer om te denken aan de makaken. Het pad was veel lastiger dan verwacht omdat het soms echt klimmen en klauteren was en het pad nergens vlak lag. Ook de natuur was prachtig! Iedere kilometer verder zat je precies op een heel andere plaats. Er was dus bijzonder veel afwisseling in de vegetatie wat het wel bijzonder maakt. Omdat we geen gids hadden hebben we bewust de route gekozen voor de mooie vergezichten en weinig wildlife. Het klopte inderdaad! We kwamen maar 1 makaak tegen. Op de loer aan een rustplaats natuurlijk. Ze wisten ons in het centrum hier achteraf te vertellen dat er altijd 1 op de uitkijk zit. Van zodra we zouden stoppen en een rugzak opendoen is de kans groot dat er ineens heel veel apen rond je zouden zitten. Gelukkig had Margot dat rotbeest zien zitten en hebben we op een andere plaats uitgerust. De uitzichten waren wel echt mooi, aan het eind van de trail kwamen we uit op een prachtig strand tussen de rotsen. Ons plan was om juist eens met onze voeten in het water te gaan om af te koelen maar dit was buiten Otis gerekend natuurlijk. Nog geen 5 seconden zat hij er met zijn voeten in of hij liet hem pardoes op zijn buik in het water vallen (met body en pomper aan) 😂. We hebben dan maar allemaal onze kleren uitgedaan en zijn in de zee geweest. Van afkoelen in de zee is hier trouwens niet echt sprake. Ik ben nog nooit in zo warm zeewater geweest als hier. Het zeewater aan de kust is eigenlijk echt te warm naar Jens zijn goesting. Margot en Otis vonden het uiteraard wel fijn!

Na onze stop op het strand moesten we terug naar het hoofdkwartier. De wandeling was echt wel heel lastig. De warmte in combinatie met het continu stijgen en dalen en daarbij nog eens 12kg op je rug waren echt moordend. We waren beide bekaf op het eind en waren blij om terug in het centrum te zijn. Otis zat nog vol energie natuurlijk. Die had de helft van de wandeling geslapen!

We zaten even uit te rusten en iets te drinken en de gidsen kwamen ons ineens roepen. Er zaten neusapen en Silver Leaf Monkeys vlakbij het centrum. Echt prachtige dieren. Je kan er echt uren naar blijven kijken. En zij vallen geen mensen aan! Die hebben we liever! We hebben een paar heel mooie foto’s kunnen schieten met het fototoestel! Het is juist heel moeilijk om Otis stil te houden als we dieren zien. Hij begint direct te wijzen en te roepen als we dieren zien. Snel zijn en veel sssst is de boodschap!

Na het avondeten gingen we normaal een nachtwandeling doen in de jungle (dit keer wel met gids) maar die is letterlijk in het water gevallen. Het heeft hier de ganse avond hard geregend. Echt jammer aangezien we hier maar 1 avond zijn en die nachtwandelingen altijd bijzonder zijn. Maarja dat is de natuur zeker. Niet aan te doen. De gidsen blijven hier trouwens ook slapen in het park. Bij het avondeten was het leuk om naar hun verhalen te luisteren. Ook liepen er ineens heel grote everzwijnen (big bearded pigs noemen ze die hier) rond het hoofdkwartier. Dat was verschieten!

Voor morgen hebben we wel een gids geregeld en gaan we opzoek naar hopelijk veel wildlife! Naast de apen zijn hier ook prachtige (en heel giftige) slangen. Ik heb de gids al opgekoot dat ik graag slangen wil zien. Ben benieuwd of hij ze zal vinden!

Het huisje waar we hier in de jungle slapen is trouwens echt veel luxueuzer dan gedacht, en dit voor maar €10 voor ons 3! Het is door dus wel redelijk goedkoop, wel geen airco dus wordt wel zweten deze nacht.