Maleisië: Kuching

Vandaag gingen we de stad van Kuching ontdekken. Kuching betekent kat in het Maleisisch, alles staat hier dus in het teken van katten. Er is zelfs een kattenmuseum. We namen eens geen ontbijt in het hotel en dachten onderweg wel iets tegen te komen. Kuching is duidelijk minder op Westerse toeristen gericht. Het is ons niet gelukt om hier een Westers ontbijt te vinden. Allemaal noedels en rijst, daar hadden we geen zin in dus kochten we maar cornflakes in de supermarkt.

Het heeft vandaag trouwens bijna gans de dag geregend maar heel zacht en het deed eigenlijk wel deugd want het was behoorlijk warm. We hebben eens veel gestapt en minder de grab genomen. Het is hier soms wel echt zoeken naar een voetpad en voorrang hebben voetgangers hier nergens. Zelf niet op een zebrapad. Je moet dus goed uitkijken. Ze zijn hier duidelijk geen wandelaars gewoon.

Het stadscentrum was een meevaller, we verwachtten er niet zo veel van maar het was best mooi en gezellig om te stappen langs de rivier en door de marktjes! Enkele leuke plaatsjes en gebouwen tegengekomen. We kwamen ook een speeltuin tegen. We konden niet anders dan hier even te stoppen want Otis had dit ook gezien natuurlijk.

In de namiddag had ik een boottocht door het Kuching Wetland National Park gepland. Het was ook opgehouden met regenen, we hadden er dus zin in. We hadden kans om krokodillen, dolfijnen, neusapen en vuurvliegjes te zien. We werden opgepikt aan ons hotel en gingen richting het nationale park. We waren even aan het varen tot we in open water kwamen en de boot ineens serieus op en neer begon te gaan en er nogal veel water binnen kwam. Er waren ook serieuze golven!

De kapitein van de boot begon in het Maleisisch tegen de gids te discussiëren en ze belden met de baas. De kapitein vond de golven te groot en had dit al eens meegemaakt. Nu viel het nog redelijk mee maar naar de avond toe gingen de golven sterker worden en zijn ze de vorige moeten geëvacueerd worden door reddingsdiensten. Dit wou hij niet nog eens meemaken en ze besloten om de tocht te annuleren…

We deden de tocht deze keer trouwens samen met Nederlanders en Belgen. We spraken dus 1 taal op de boot, zo ver weg van België! We waren hier nog geen Belgen tegengekomen.

Teleurgesteld keerden we dus terug. Opeens kregen we een geschenk van de natuur en zagen we een krokodil langs de kant! Er zitten hier heel wat krokodillen in het water maar blijkbaar hebben ze nog maar 1 dode gehad door een krokodilaanval, nochtans vissen ze hier heel wat en zitten er veel vissers langs het water. Toch durven!

We vaarden verder terug naar de haven en opeens heel veel dolfijnen rond de boot die vaak bovenkwamen. Ze maakten ook veel lawaai dus wel echt leuk om te zien. We bleven in het rustige water de dolfijnen nog wat achtervolgen. Toch blij dat we deze gezien hebben. Foto’s namen we enkel met het fototoestel want je moest wel heel snel zijn natuurlijk.

Daarna keerden we terug naar het hotel. We wilden dezelfde toer morgen nog eens doen maar volgens het weerbericht geven ze morgen niet veel beter dus gingen ze morgen niet uitvaren. We kregen ons geld terug (met uitzondering van een klein bedrag voor het vervoer) en kregen dus wel een krokodil en dolfijnen te zien. Geluk bij een ongeluk al hadden de de tocht natuurlijk liever door zien gaan. Wel goed om te zien dat ze begaan zijn om hun klanten en de tocht op tijd stopten.

Otis was wel blij dat de tocht vroeger gedaan was. Hij vond de wind en de golven niet leuk en was ook wel moe. Hij was enkel stil te krijgen bij het krijgen van cake van de gids en door het zien van de dolfijnen. Otis was onder de indruk van de dolfijnen. Hij zat continu te wijzen wanneer hij er zag. Leuk om te zien maar voor Otis is het dus goed zijn dat de reis er bijna op zit. Al was hij ‘s avonds wel opnieuw super flink. We gingen eten in het centrum, de stad was nu veel levendiger en alles was mooi verlicht. We aten lekker en hadden een gezellige laatste avond hier.

We nemen morgenavond het vliegtuig van Kuching naar Kuala Lumpur om dan om 2u ‘s nachts het vliegtuig naar huis te nemen 😞.

Morgen houden we een rustige dag en doen we nog enkele activiteiten in het centrum.