Posts

Posts uit 2018 tonen

Johannesburg - dag 2 + einde

Afbeelding
Over vandaag niet veel spannends te vertellen. We hebben vandaag de stad verkend. Johannesburg is de grootste stad van Zuid-Afrika en de rijkste van Afrika. Er zijn bijzondere contrasten tussen arm en rijk. Heel raar om te zien wel. Het is een stad die ontstaan is omdat er heel veel goud gevonden werd. 27% van al het goud ter wereld komt van Johannesburg! We hebben ook het apartheidsmuseum bezocht. Nu weten we er wel alles over :-p. Mandela is hier echt overal te zien en ook in het museum kon hij niet ontbreken.  Margot doet echter niet graag museumbezoeken dus hebben we het kort gehouden.  Daarna nog wat gewinkeld (Jens heeft opnieuw een voetbaltruitje, nu van de Orlando Pirates). Jens wou opnieuw graag een voetbalmatch bijwonen, maar het paste echter niet onze planning. Heel jammer... Daarna was het tijd om onze bagage op te halen en met de Uber richting luchthaven te vertrekken. We moesten gelukkig niet wachten bij bovenstaand bordje, zoals vroeger :-p. Het is j

Johannesburg - dag 1

Deze ochtend leverden we onze auto in. Toch een stukje vrijheid weg. We verplaatsen ond terug met Uber, gelukkig maar want het verkeer hier is echt te gevaarlijk om in te rijden. Wat een chaos hier!  Nadien gingen we naar dĂ© township van Zuid-Afrika, Soweto, om er een fietstocht te doen. Het was een fietstocht met veel stops en vol interessante weetjes. De kinderen kwamen de hele tijd naar je toe om high fives te geven en om je te kunnen aanraken. Toch wel vreemd om zelf de attractie te zijn... Toen we door het armste deel van Soweto fietsten voelden we ons wel indringers ook al waren de mensen vriendelijk. Het was schrijnend om te zien. In 1 straat zijn er 6 toiletten omdat de huizen zo klein zijn dat ze geen eigen toiletten hebben. De overheid bouwde huizen voor de armsten die ze voor weinig geld kunnen huren, maar de huur is nog steeds te hoog voor de meeste mensen in het armste deel van Soweto. De huizen staan dus allemaal leeg. Een heel erg gevolg van de falende politiek hier

Panoramaroute

Afbeelding
Deze ochtend sliepen we uit in het zalige bed van ons hotel! Wat hadden we een bed gemist! Die goedkope matjes waren toch wel hard...   We vertrokken op de panoramaroute en waren al meteen opgelucht dat we de raad van onze gastheer gevolgd hadden om gisteren naar god’s window te gaan omdat je door de mist vandaag helemaal niets zag! De hele stad, Graskop, lag in de mist. Daarna deden we verschillende stops langs de panoramaroute.  Stop 1: Lisbon Falls  Mooie waterval! Omdat het niet veel regent in de winter was er wel niet zo veel water.  Stop 2: Berlin Falls Een pipistraaltje in vergelijking met de Lisbon Falls. Wel eens de moeite om even te gaan kijken.  Stop 3: Bourke’s Luck potholes Een canyon met ronde gaten die door het water uitgesleten waren. Prachtig!! Op weg naar stop 4 zagen we op de weg allemaal glas en stenen liggen. Ook waren alle  verkeersborden omver geduwd. We hadden gisteren al een toeriste iets horen zeggen over ee n protest waardoor

Kruger Park dag 3 + Sabi River + Graskop

Alweer een drukke, maar onvergetelijke dag met een kleine domper onderweg. Deze morgen waren we opnieuw vroeg uit de veren om nog een laatste keer dieren te spotten. Het enige dier wat we nog niet te zien kregen waren cheeta’s (jachtluipaarden). We deden gisteren routes waarbij deze vaak gezien werden, maar zonder succes. Deze morgen waren we net vertrokken en wat gebeurde er? Er staken net voor onze auto 3 cheeta’s op hun gemak de straat over. We hadden ongelofelijk veel geluk. Wat een prachtige dieren! Deze zijn vrij zeldzaam dus we waren in de wolken! We hebben onze reisgids er eens bijgehaald en we hebben nu echt wel alle belangrijke dieren van Zuid-Afrika gezien. We hadden voor de reis niet durven hopen om zoveel dieren te zien. Daarna moesten we snel vertrekken richting de volgende activiteit. Geckoing! Een grote kudde olifanten (zeker 50 olifanten) stak hier echter een stokje voor. Deze besloten  om opeens over te steken wanneer wij er waren. Jens wou  de beste

Kruger Park - dag 2

Afbeelding
Opnieuw een boeiende dag!   We gingen wat langer slapen deze ochtend, maar dat was buiten de luidruchtige groep, de kou en het licht gerekend... We zijn dus toch maar op tijd opgestaan.  We deden het grootste deel van de dag zelf game driving en deden ‘s avonds een sunset drive. We zagen vandaag: Opnieuw een luipaard!!!! Wel van redelijk ver en tegen dat we hem eindelijk zagen, sprong hij van zijn tak in de bosjes Een leeuw en een leeuwin die vlak naast de weg lagen te luieren Een meer met: krokodillen, nijlpaarden, buffels, impala’s en ooievaars -> Jens zag de krokodil opeens een impala opeten. De andere impala’s probeerden hun vriend nog te redden, maar ze kon niets doen tegen de krokodil. Echt indrukwekkend om te zien! Giraffen Zebra’s ... Tijdens de sunset drive zagen we naast de gekende dieren ook enkele nieuwe dieren. Wij waren dit keer de spotters van dienst (dieren zoeken met de grote lichten) en we hebben dat goed gedaan! Cerval (soort van wil

Kruger Park - dag 1

Wat een ON-GE-LO-FE-LIJ-KE dag! De dag begon heel vroeg deze ochtend om 5u. We deden de morning walk door het park vergezeld door 2 gewapende rangers. Eerst kregen we een heleboel regeltjes en richtlijnen. Zo moesten we bijvoorbeeld snel in een boom kunnen klimmen, niet praten en altijd kort achter de rangers volgen. Het was blijkbaar toch echt opletten want de rangers lachten er niet mee. We begonnen aan de wandeling en kwamen al snel 3 neushoorns tegen. We mochten heel stilletjes dichter gaan, maar het was echt opletten. Ook zagen we in de verte olifanten en kwamen we zebra’s en impala’s tegen. Verder kregen we allerlei interessante verhalen en weetjes over de dieren, insecten en vorige bewoners van het park. Echt heel leuk en vooral spannend!  Na een wandeling van ongeveer 4u begonnen we aan onze eigen game drive door het immense en prachtige Kruger Park (het is 2,2 miljoen hectare groot). We zagen een heleboel dieren! een heleboel giraffen  Zebra’s, kudu’s, i

Sint-Lucia -> Kruger Park

Vandaag valt er niet veel spannends te vertellen. Deze morgen hebben ons gewassen kleren afgehaald en vertrokken richting Kruger Park, het grootste nationale park van Zuid-Afrika. Het is zelfs groter dan bv. Nederland! Het was uiteindelijk een rit van ongeveer 9u zonder problemen, met opnieuw prachtige vergezichten en vriendelijke mensen. Behalve bij de borden “Crime Alert, Do Not STOP” waren we niet op ons gemak :-p.  In het Kruger Park zijn we dan meteen doorgereden naar onze eerste kampplaats. Onderweg werden er door mensen al luipaarden gezien maar wij waren jammer genoeg te laat. Morgen meer geluk! Aangezien we maar 3 nachten in onze tent slapen zijn we niet zo uitgerust als de rest hier. We vallen een beetje uit de boot, maar trekken ons plan. Morgen staan we om 5u op om een ochtendwandeling van 4u, begeleid door een ranger, te doen. Spannend!!! Door zeer slecht internet zal het waarschijnlijk een paar dagen wachten zijn op foto’s.

Sint-Lucia - dag 2

Afbeelding
Voor vandaag hadden we nog niet echt iets gepland maar onze gids heeft ons gisteren overtuigd om een iets kleiner park vlakbij ons hotel te bezoeken omwille van zijn diversiteit en omdat dit door veel bezoekers wordt overgeslaan omdat hier enkel de big 4 te zien zijn (er zijn geen leeuwen maar er zouden daardoor meer luipaarden zijn). We besloten om het park eens alleen te bezoeken met onze huurauto, Jens was dus de gids! Deze morgen om 6u stonden we aan de ingang van het park. Als eerste kwamen we in het park (al was er de ganse dag weinig volk zoals de gids al zei). We zagen vandaag  jammer genoeg geen nieuwe dieren, dus ook geen luipaarden. We zagen wel dieren veel beter of dichter dan de vorige dagen. Zo zagen we onder andere volgende: een heleboel neushoorns: een mama met baby en 2 anderen kwamen zeer dicht bij de auto!! we zagen een grote kudde met giraffen waarbij enkele opnieuw zeer dicht kwamen Opnieuw heel veel kudu’s (eentje wou echt niet aan de kant!), zebra’

Sint-Lucia - dag 1

Deze ochtend (vandaag) moesten we om half 5 opstaan om naar het Hluhluwe-Umfolosi natuurpark te rijden. Daar werden we opgepikt om in een open jeep een safari te doen. Het park staat er om bekend het grootste aantal neushoorns te bezitten van het hele land.   We zagen op een halve dag:  Buffels   Witte neushoorns, indrukwekkende dieren! (ook een babyneushoorn die super schattig was). In dit park is de witte neushoorn gered van uitsterven. Zebra’s  Gnoes  Leewen, 1 die vlak voor de jeep de straat over stak! WoW!!!  Impala’s  Giraffen  Gieren (een heleboel) Een hele groep impala’s en iets verderop 2 leeuwen die naar de impala’s toe liepen, maar die dan toch beslisten om te gaan luieren Olifanten We probeerden een cheeta te zien want mensen hadden verteld dat die vlakbij de leeuwen zat, maar die zagen we jammer genoeg niet.  Apen  We zagen op een halve dag dus 4 dieren van de big 5! Wat een ochtend!!  Na de safari reden we naar het Sint-Lucia estuarium o

Drakensbergen - dag 2

Afbeelding
Hier zijn we weer! Gisteren waren we laat terug en deze morgen moesten we er vroeg uit. Vandaar geen blogbericht. Ons bericht van gisteren: Deze ochtend ontbeten we met een prachtig uitzicht op het zuidelijk gedeelte van de Drakensbergen. Het kriebelde al om die bergen te gaan verkennen. We wilden eigenlijk een lange wandeling van 7 uur doen, maar door tijdsgebrek werd het een wandeling van 13,5km die 4,5 uur duurde.  De wandeling die we gedaan hebben, was prachtig. We stapten verschillende bergen op en zagen onderweg van heel dichtbij elanden en apen. Eerst zagen we drie apen en we hoopten nog dat die niet te dicht zouden komen... Wat verder zagen we dat het wel meer dan 30 apen waren in plaats van 3 apen. We hadden schrik om hen te passeren en twijfelden om terug te keren. Uit schrik namen we allebei een steen in de hand om in uiterste nood naar de apen te gooien en stapten toch door.  Gelukkig bleef het enkel bij veel drama van onze kant en lieten de apen ons verder

Drakensbergen - dag 1

Deze nacht sliepen we in een heel gezellige guesthouse. We kwamen pas heel laat aan dus we zagen niet zoveel van de omgeving. De kamer was heel koud, logisch ook want het is ‘s nachts maar 1 graad buiten en er was geen verwarming, maar er waren wel elektrische dekens. Zalig!!   ‘s Ochtends konden we de guesthouse wel goed bekijken. Het was een heel gezellige boerderij met paarden, schapen, koeien en een heel lieve hond en kat. De hond, Boris, had maar 3 poten, maar dat hinderde hem niet om de hele tijd achter zijn balletje te lopen. Echt schattig! Er was ook een heel lieve poes die Margot overal volgde.  We vertrokken met de gids (weeral een privĂ©-gids!!) op onze paarden. We stapten de bergen op te paard, reden in draf en galop (ja hoor zelfs Margot deed voor de eerste keer galop). We picknickten aan een waterval. Bij elke stop liet de gids de paarden gewoon staan, wij vroegen ons al af of die paarden niet zouden weglopen. En ja hoor bij de laatste stop wilden de paarden al

Port Elizabeth - Durban - Underberg

Afbeelding
Over vandaag hebben we niet zo veel te vertellen. Nadat we uitgecheckt hadden in onze lodge, hebben we nog wat op ons gemak aan het zwembad van de lodge gezeten.  Nadien zijn we naar de luchthaven van Port Elizabeth gereden. Daar moesten we onze auto teruggeven en dat ging nog nooit zo gemakkelijk. Ze namen de auto gewoon terug zonder die echt te controleren.   Na een vlucht van een anderhalf uur pikten we onze auto op in de luchthaven van Durban (We kregen een grotere auto dan waarvoor we betaald hebben.) en reden we 250 km naar onze hostel vlakbij de Drakensbergen. Het was een vermoeiende rit in het donker door de bergen. Onderweg zagen we verschillende kleine brandjes. We denken dat ze aangestoken waren. Morgen gaan we een tocht van een hele dag te paard maken in de Drakensbergen. Margot is al zenuwachtig om op een paard te zitten.  Tot morgen!